Raja Yoga

Share

Raja Yoga is een vorm van oefeningen om de geest te leren beheersen. Doel is bewustwording en het vermogen om gedachten in de juiste banen te leiden. Raja betekent koning. Het heeft als doel om je lichaam en geest met elkaar in evenwicht te brengen en je daarna verder te ontwikkelen middels meditatie. Meditatie is de hoogste trede in yoga. Transcendente meditatie werd in het verleden alleen aan Raja’s geleerd.

 

Andere minder bekende vormen die gebaseerd zijn op Raja Yoga zijn: Kriya Yoga, Bhatki Yoga, Inana Yoga en Karma Yoga.

 

Eenheid van lichaam en geest

Raja Yoga is een vorm van meditatie om tot eenheid van lichaam en geest te komen. Deze techniek maakt gebruik van lichamelijke oefeningen ook wel Asana’s genoemd in combinatie met concentratie en ademhaling, dit geeft kracht, energie, balans en een prettige staat van ontspanning. Yoga is heden ten dage zeer populair aan het worden daar het een goede tegenhanger is van ons dagelijkse drukke en stressvolle bestaan en door het volgen van deze leer de mogelijkheid creëert tot innerlijke rust en balans in je leven.

 

Het geeft je ook nieuwe inzichten in je persoonlijkheid en je omgeving door de aandacht die je geeft aan jezelf.

Yoga is ruim 4000 jaar geleden ontstaan in India. Yoga betekent in het Sanskriet ‘eenheid’ of ‘samenbrengen’. Yoga is een vorm van meditatie om tot eenheid van lichaam en geest te komen. Deze techniek maakt gebruik van lichamelijke oefeningen ook wel Asana’s genoemd in combinatie met concentratie en ademhaling, dit geeft kracht, energie, balans en een prettige staat van ontspanning. Yoga is heden ten dage zeer populair aan het worden daar het een goede tegenhanger is van ons dagelijkse drukke en stressvolle bestaan en door het volgen van deze leer de mogelijkheid creëert tot innerlijke rust en balans in je leven.

Het geeft je ook nieuwe inzichten in je persoonlijkheid en je omgeving door de aandacht die je geeft aan jezelf.

 

Raja Yoga

Raja Yoga (koninklijke Yoga) is de volledige, duizenden jaren oude klassieke Yoga training, gericht op meditatie, De Yoga-sutra’s van Patanjali vormen de filosofische, wetenschappelijke basis en de Hatha Yoga ondersteunt het met de Yogatechnieken. Patanjali heeft de Yoga vorm gegeven als een compleet stelsel, waarin alle Yogavormen een plaats hebben gekregen. Dat alles maakt de Raja Yoga, oorspronkelijk, integraal en uniek.
Eerst breng je alles in je lichaam en geest in evenwicht (Hatha Yoga-technieken), daarna kun je je verder bekwamen met behulp van meditatie. Meditatie is de hoogste stap in Yoga en een bekroning van yogabeoefening.

 

Grondlegger van de Raja Yoga is de grote wijze (maharishi) Patanjali. Hij wordt gezien als de Vader van de Yoga. Deze maharishi leefde zo’n 2100 jaar geleden. Het is zijn grote verdienste, dat hij inzag dat Yoga allesomvattend was. Om die reden heeft hij de essentie van de diverse yogavormen tot één geheel samengevoegd in zijn ‘Yoga-sutras’ (leerdichten). Uit eerbetoon daarvoor, heeft men dit systeem ‘Raja Yoga’ (Koninklijke Yoga) genoemd.

De oefeningen (Asana’s) worden op een laagdrempelige manier uitgelegd en voorgedaan. Door het regelmatige beoefenen van Yoga zal je kracht en lenigheid toenemen en ben je op een plezierige manier bezig je lichaam en geest samen te brengen. De oefeningen zijn tevens een manier om jezelf te concentreren, aandacht te geven aan jezelf en tot een diepe meditatie te komen. Yoga is een holistische levenswijze die streeft naar een dieper bewustzijn waarbij kernwaarden als geweldloosheid, reinheid, aardig zijn voor anderen en jezelf het uitgangspunt zijn.

De ademhaling en onze longen worden als functie zwaar onderschat. Veel mensen ademen verkeerd daar dit ons niet goed wordt aangeleerd en door stress in het dagelijkse leven mensen ‘oog’ en oppervlakkig gaan ademen. Dit leidt tot een gejaagde en rusteloze ademhaling waardoor men zich minder energiek voelt en zowel lichamelijk als geestelijk niet optimaal functioneert en zich lusteloos voelt. Een goede ademhaling is zo wel in het dagelijkse leven als bij lichamelijke inspanning letterlijk van levensbelang. We kunnen 3 dagen zonder water, 30 dagen zonder voedsel maar gemiddeld genomen nog geen 3 minuten zonder zuurstof. Een goede ademhaling is dan ook van ‘levensbelang’ en de sleutel tot een fijn en ontspannen leven!

 

Ook bij Yoga is een goede ademhaling van groot belang, een regelmatige diepe buikademhaling zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof en voedingsstoffen door de aderen stroomt en alle vitale organen bereikt. Dit zorgt ervoor dat het lichaam optimaal functioneert. Vandaar ook dat in iedere sessie we hier goed op letten en nieuwkomers ook leren om juist te ademen.

De ademhaling en onze longen worden als functie zwaar onderschat. Veel mensen ademen verkeerd daar dit ons niet goed wordt aangeleerd en door stress in het dagelijkse leven mensen ‘hoog’ en oppervlakkig gaan ademen. Dit leidt tot een gejaagde en rusteloze ademhaling waardoor men zich minder energiek voelt en zowel lichamelijk als geestelijk niet optimaal functioneert en zich lusteloos voelt. Een goede ademhaling is zo wel in het dagelijkse leven als bij lichamelijke inspanning letterlijk van levensbelang. We kunnen 3 dagen zonder water, 30 dagen zonder voedsel maar gemiddeld genomen nog geen 3 minuten zonder zuurstof. Een goede ademhaling is dan ook van ‘levensbelang’ en de sleutel tot een fijn en ontspannen leven!

 

Ook bij Yoga is een goede ademhaling van groot belang, een regelmatige diepe buikademhaling zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof en voedingsstoffen door de aderen stroomt en alle vitale organen bereikt. Dit zorgt ervoor dat het lichaam optimaal functioneert. Vandaar ook dat in iedere sessie we hier goed op letten en nieuwkomers ook leren om juist te ademen.

Transcendente meditatie is een eenvoudige, aangename techniek die werkt om zowel stress te verminderen als je volledige mentale en spirituele potentieel te ontwikkelen. Dit klinkt waarschijnlijk te mooi om waar te zijn, maar de voordelen van Transcendente Meditatie zijn intussen bevestigd door honderden studies aan 250 universiteiten en onderzoeksinstellingen ter wereld.

 

Het is heel geschikt om te helpen met je energiebanen in contact te komen. Om tot verlichting te komen is deze vorm minder geschikt daar het meer is gericht op het fysieke lichaam en minder op emoties en denken.

Inmiddels beoefenen mensen Yoga regelmatig in groepsverband of thuis. Thuis is ook een goed plek om in alle rust je oefeningen te doen, heerlijk in je eigen omgeving.

 

Luister naar je lichaam

Van belang is om altijd goed naar je eigen lichaam te luisteren. Zeker als je net start maar ook als je meer ervaren bent. Forceer je zelf niet, maar ga zo snel als je lichaam het toelaat. Indien je spanning voelt kun je hier mee aan de slag door de aandacht zowel met je gedachte als met je ademhaling hier naar toe te gaan.  En blijf ademen.

 

Denk aan je ademhaling

Mensen hebben nog weleens de neiging om tijdens de oefeningen de ademhaling te vergeten. Zonder ademhaling geen Yoga. Adem via je buik en indien je weerstand voelt tijdens de oefening kun je voelen dat je na iedere uitademing meer ruimte krijgt in de positie. Van belang is dat je vooral geniet, lekker doorademen en laat je ego los. Je zal ervaren dat het makkelijker gaat en dat een houding hier door natuurlijker aan gaat voelen. Mocht je niet de juiste houding kunnen aannemen blijf oefenen dan komt het vanzelf.

 

Buikademhaling: Dit is een vorm van ademhaling die veel mensen zijn verleerd. Hij is eenvoudig weer aan te leren door hier de aandacht op te vestigen en te oefenen. Je kunt dergelijke oefeningen op ieder gewenste plek en tijd doen.

 

Je start met uitademen en duwt je navel naar je wervelkolom, op deze wijze komen je longen helemaal leeg en verwijder je ook de gewenste afvalstoffen. Vervolgens ontspan je je buik en vul je je longen met lucht. Je duwt je buik en je flanken naar buiten (bolle buik) en houdt dit 4 tellen vast. Vervolgens herhaal je deze ademhaling en adem je in 7 tellen weer alle lucht uit. Ontspan wel tijdens de ademhaling, alleen op deze wijze voer je de ademhaling juist uit. Een geconcentreerde buikademhaling is ook uitermate geschikt om af te komen van gestreste gevoelens. Let goed op je houding, zijn mijn schouders ontspannen, sta ik recht op, hangen mijn armen langs mijn lichaam, hoofd rechtop. Stuitje lichtjes naar voren gekanteld en de buik is ontspannen. Sluit je ogen en let bewust op je adem! Succes!

Muladhara – wortel chakra: Dit is de eerste basis of wortelchakra. Wat de naam al doet vermoeden het geeft ons een fundament en zorgt ervoor dat we stevig op de aarde blijven staan. Deze chakra is verbonden met de aarde. Het getal is 4, gekoppeld aan de 4 elementen en 4 windrichtingen. Deze chakra heeft te maken met de basis affirmatie, ik mag er zijn, ik breng mijn leven in balans door van mij zelf te houden. Indien je chakra goed werkt dan ben je geworteld in het hier en nu en geeft zekerheid.
Bij een slechte werking ontstaat angst en gebrek aan discipline.
Svadhishthane – sacral chakra: Het tweede chakra is het sacraal- of sekschakra, het gebied van onze emoties, locatie net boven het heiligbeen. Als deze goed werkt geeft dit veel levensvreugde en verbondenheid. Deze chakra streeft naar groei en een intieme manier in contact te komen met de ander. Innerlijk stellen we ons kwetsbaarder op en streven we in onze groei naar een evenwichtiger en bevredigender bestaan. Hier gaan we bewust onze uitdagingen aan in plaats van het weg te stoppen in ons onderbewuste.
Het element van het sacraal chakra is water, verbonden met de Maan, de veranderlijke drievoudige Godin. Beweging, verandering en emotie. Het recht om te voelen zijn de woorden die bij dit chakra horen. Een affirmatie voor dit chakra is: Ik laat het verleden los en accepteer het heden.
Als dit chakra niet goed ontwikkeld is, zit je niet lekker in je vel omdat je je gevoelens niet (voldoende) toelaat. Kan angst geven om te genieten. Vrij bewegen(bv. dansen) vanuit de heupen is dan een goede oefening.
Manipura – zonnevlecht: De derde chakra, locatie net boven de navel, komt na zelfbehoud (eerste chakra) en omgeving (tweede chakra) en komen we aan onszelf toe. Manipura betekent: flonkerend. Middels de zonnevlecht kunnen we schitteren want in het derde chakra staat het ego centraal. Deze draait om macht, wilskracht en zelfvertrouwen.
Manipura is onze energiecentrale. Geest en materie, hemel en aarde komen hierin samen en geven vorm aan onze ideeën. Spiritueel gezien ligt het ego niet zo goed en we hebben het hard nodig om onze ideeën en plannen om te zetten in daden. Indien je zonnevlecht niet goed is ontwikkeld herken je dit vaak aan mensen die weinig zelfvertrouwen, kracht hebben en gebrek aan gevoel van eigenwaarde. Mensen met een over ontwikkelde Manipura ligt verwaandheid, arrogantie en gevoelloosheid op de loer. Indien deze mooi en evenwichtig ontwikkeld is zorgt dit voor zelfvertrouwen en een gevoel voor eigenwaarde. Vuur is het element van Manipura het element dat ook reinigt. Het arche type van Manipura is krijger. Kleur: geel.
Anahata – hart chakra: Het hart chakra is als middelste chakra verbonden met liefde, onvoorwaardelijke liefde. De functie is hart, longen en bloed. Als kleur heeft deze groen, groen als de prille lente. Indien dit goed is ontwikkeld en opent leef je vanuit een hogere liefde, vergeven en mededogen. Je leeft vanuit je hart, het hart als spiegel van de ziel. Je wordt niet geleid door kwaadaardige gevoelens, angsten, depressies of haat. Anahata heeft als element lucht, archetype Venus en Christus. Staat in het teken van liefhebben.
Vishuddi – keelchakra:De keelchakra is verbonden met de drie lagere chakra’s en het hartchakra. De keelchakra brengt ons op een hoger plan als verlengstuk van de zonnevlecht die verbonden is met onze eigen persoon. Het staat voor creativiteit en kunstzinnigheid. De vier aardse elementen komen samen in een volmaakte balans. Als deze niet in balans zijn dan uit je je onzeker of sentimenteel of geef je je over aan roddel en kwaadsprekerij.
Bij een goede werking zorgt dit voor een samenwerking tussen denken en voelen. Een slechte werking kan men zich moeilijk uiten en kan er sprake zijn van spreekangst. Dee chakra staat voor communiceren en heeft als fysieke functie ademhaling, oren en de spijsvertering. Het arche type is Hermes-Mercurius.
Ajna – derde oogchakra:Wordt ook wel het innerlijke oog genoemd of het commandocentrum. Deze chakra staat voor inzicht. Als je Ajna volledig geopend is dan gaat dit gepaard met een hoge graad van bewustzijn.
Je bewustzijn is een spiegel van het “goddelijk” zijn. Je bent meester over je geest. In het Sanskriet betekent Ajna besturen, waarnemen, beleid. Ajna bevind zich op het voorhoofd iets boven het midden van de wenkbrauwen. De achterkant van de chakra bevindt zich op het achterhoofd net onder de schedelrand. Het staat voor bewust worden van het bestaand, bewust waarnemen. Vanuit de voorzijde nemen we bewust de buitenwereld waar, de binnenwereld (reflectie) is te vinden op het achterhoofd.
Bij een goede werking hebben we inzicht, verbeelding, visualisatie en intuïtie. Bij een slechte werking een slecht gezichtsvermogen, slecht geheugen en ongevoeligheid. De fysieke functie is de hypofyse het werkingsgebied wijsheid en spiritueel inzicht. Het arche type van Ajna is ziener.
Sahasrara – het kruinchakra: Het kruinchakra is de kroon op het werk.
Deze verwijst naar oneindigheid, naar de verlichting die ons boven tijd en plaats doet uitstijgen.
Staat voor verlichting, een open kruinchakra verheft je boven de verschillen, gelijkmoedigheid is hier de kern. Je bent geen slaaf van je angsten en hartstochten. Vreugde en verdriet kunnen je innerlijke rust niet verstoren. Als de Sahasrara slecht functioneert geeft dit gebrek van vertrouwen, lusteloosheid en energie. Zelfverwerkelijking maakt plaats voor zelfrealisatie en via de Poort van Brahman kan de kosmische energie je bereiken. De fysieke functie zijn de grote hersenen en het centrale zenuwstelsel het werkingsgebied is wijsheid en spiritueel inzicht.
Het arche type is Shiva, Boeddha, de wijze.

 

Kosten

De kosten voor een privé consult bedragen € 75,-.

Afspraak maken of meer informatie?

Wil je deze levens reis maken en opzoek gaan naar meer balans in je leven bel dan voor een afspraak Astrid van Amerongen tel + 31 6 15 00 50 30 of neem contact op via mail: astrid@dewondercoach.nl

Share