Meditaties

Share

Iedere dag zijn we druk en ons dagelijks leven vergt veel van ons. Werken, gezin, en niet te vergeten een druk sociaal leven. Veel mensen verliezen zichzelf in dit proces en de druk van alledag, druk die we onszelf vaak opleggen.

 

In onze westerse wereld zijn over het algemeen vele van onze behoeften vervuld en toch hebben we het gevoel dat we iets missen. We zijn sterk naar buiten gericht en hebben geen aansluiting meer in onze innerlijke wereld. Het contact met onszelf zijn we in veel gevallen kwijtgeraakt, we missen het gebrek aan innerlijke rust en harmonie.

Meditatie, bewegen naar innerlijke rust

Doel van mediteren is om onze geest kalm en rustig te maken. Wanneer onze geest rustig is zijn we vrij van zorgen en geestelijke ongemak en voelen we ons gelukkig. Door meditatie te trainen kunnen we een zuiverder vorm van geluk ervaren.

Oorsprong

De technieken komen voort uit het Vedische hindoeïsme. Het oudste geloof waarbij meditatie gebruikt werd om zowel geestelijk als spiritueel verlichting te vinden.

Soorten meditatie

Er zijn verschillende vormen van meditatie, die van de oosterse meditatietechnieken als Visualisatie, Soefi, Mantra en Zen meditaties en ook moderne meditatietechnieken als Dynamische, Transcendente en Mindfulness Meditaties. Zo is er voor elk wat wils dan wel een vorm die bij je past.

Zelf mediteren

Beginnen met meditatie is vaak nog niet zo makkelijk, snel gaat je aandacht met je gedachten mee. Gedachten blijven maar komen en zo zou je op de gedachte kunnen komen dat mediteren niets voor je is. Je innerlijke criticus, je ego is dan aan het werk. Je ego heeft kritiek op je en laat je voelen dat het je niet gaat lukken.

Dit is een proces dat je gewoonweg door moet maken. Het is ook een illusie dat je bij mediteren helemaal gedachteloos en stil dient te zijn. Als je afgeleid wordt is dat geen enkel probleem, de kunst die je je eigen dient te maken is dat je dan liefdevol terug keert naar de meditatie.

Je keert dan terug naar de focus van de meditatie, dit kan bijvoorbeeld zijn je ademhaling, een mantra, een visualisatie of bijvoorbeeld gewoonweg tellen. Er zijn vele invalshoeken om vanuit te mediteren en je aandacht op te richten. Belangrijk is om lief voor jezelf te zijn en het proces te omarmen.

Stilte is niet alleen de afwezigheid van geluid, het is ook de stilte van niet praten. Het wordt in de westerse wereld door veel mensen ervaren als iets negatiefs, iets leegs, afwezigheid en maakt hen onrustig. Stilte daarentegen is iets heel positief, in de rust komen namelijk veel mooie ideeën tot stand, levensvraagstukken worden beantwoord en komen mensen dichter bij zichzelf.

Wil je begeleiding in het ontwikkelen van je meditatie vaardigheden of meditatie willen leren als onderdeel van je groeiproces? Dan kan ik je helpen en de juiste richting wijzen.

 

Afspraak of meer informatie?

Bel voor een afspraak Astrid van Amerongen tel + 31 6 15 00 50 30
of neem contact op via de mail: astrid@dewondercoach.nl

Share